27. May 2017

Dansk tillids-site satser på udlandet

deemly
Deemly tror på tillid som vores tids afgørende valuta på den digitale markedsplads.

Danskerne er i verdensmestre i tillid, den bold har danske firma Deemly grebet. Sitet forbinder og veksler brugernes omdømme på tværs af platforme. En af firmaets medstifter tror på at tillid ligefrem kan blive big business ikke mindst i Holland og Storbritannien.

Af Hassan El Hani

I et nedlagt autoværksted på Ydre Nørrebro, som er omdannet til fælleskontorer for iværksættere bor det lille firma Deemly, som har fået øje på at tillid ikke kun handler om social kapital, men også om cool cash.

Efterhånden som deleøkonomiske virksomheder vokser i en verden, hvor tillid er en afgørende faktor og motor bag enhver deleøkonomisk forretning, har stifterne bag Deemly øjnet muligheden for at udbrede, hvad danskerne er verdensmestre til. Tillid er med andre ord gået hen og blevet en afgørende og hård valuta.

Pernille Spang Lyndegaard er medejer af Deemly, som blev stiftet i foråret 2016, hun tror på Deemly kan indkapsle og formalisere begrebet tillid i en deleøkonomisk ramme

»Vi ser et skifte, hvor folk ikke bare låner ting til venner og familier, men fremmede mennesker, så er der et behov for at skabe en form for tillid. Og det behov er selvfølgelig endnu højere, når man deler frem for det er noget man sælger videre, så det er egentlig grunden til at Deemly blev startet,« siger Pernille Spang Lyndegaard.

Tiltrækker både private og virksomheder

Firmaet udbyder produkter til  både privatpersoner og virksomheder. Privatpersoner kan oprette en profil på Deemly.co, hvor de kan samle deres digitale ratings og reviews fra forskellige platforme – eksempelvis Airbnb, Gomore og Ebay og dermed lave en samlet troværdighedsprofil. Deemly tilbyder derudover to forskellige løsninger til virksomheder.

»På virksomhedssiden udbyder vi faktisk to services, det ene produkt er primært for virksomheder, som har deres eget rating og reviewssystem, hvor vi tilbyder en API løsning, så platformen kan lade deres brugere vise deres deemly score. Den anden løsning er et plug and play rating og reviewsystem, som virksomheder uden et ratingsystem kan købe.«”

Deemlys system  konverterer og tilpasser automatisk vurderinger fra andre platforme til firmaets egen skala, som spænder fra 0 til 100 – jo tættere man er på 100, des mere troværdig fremstår man. Det behøver dog ikke at være en katastrofe, hvis en bruger er et ubeskrevet blad. Når en bruger verificerer sig ved at logge ind fra et andet socialt medie á la Facebook, Gmail osv. vil man få tilført digital kredit på troværdigheds-barometret. Derudover vægter nye vurderinger højere end ældre reviews.

Deemly har fået investorer til at smide et ukendt millionbeløb i foretagendet og skuer især mod Holland og Storbritanien, som Pernille Spang Lyndegaard betragter som deleøkonomiske foregangslande. Det er gratis for privatpersoner at oprette en profil på Deemly. Virksomheder har dog mulighed for at tilkøbe sig Deemlys ydelser.

Læs mere om Deemly her

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


UA-86734239-1